Spelen bij de logopedist!?
Je gaat met je kind spelen bij de logopedist. “Is dit therapie?”
Daar ga je dan! Je kind aan de hand, richting de logopedist omdat je kind een probleem heeft op het gebied van zijn of haar spraak-taalontwikkeling.
Na een uitgebreid gesprek over de ontwikkeling van je kind en het logopedisch onderzoek ben je als ouder benieuwd naar de bevindingen. Wat vindt de logopedist er van en op welke manier gaan we dit probleem oplossen?
En wat dóet de logopedist? Ze haalt het speelgoed uit de kast, neemt plaats op de grond en begint met je kind te spelen. Jij vraagt je af: “is dit nu therapie?”
Het korte antwoord: JA!
Maar… hoe dan?
Door te spelen bij de logopedist en hierbij aandacht te hebben voor communicatieve vaardigheden.
Laten we eerst even uitleggen welke invloed spel heeft op de ontwikkeling en het functioneren van je kind. Tijdens samen spelen leert het kind allerlei vaardigheden zoals:
- aandacht hebben voor de ander;
- luisteren naar de ander;
- contact maken met de ander;
- beurt nemen;
- wachten;
- begrijpen van nieuwe woorden en opdrachten;
- imiteren van geluiden en handelingen;
- leren gebruiken van woorden en geluiden;
- beantwoorden van vragen;
- leren uitdrukken van gevoelens.
We noemen dit communicatie vaardigheden. Daarnaast leert je kind keuzes maken, eigen ideeën te ontwikkelen, zelfvertrouwen te krijgen, te delen en problemen op te lossen.